Als je een cv maakt of in een sollicitatiegesprek wordt ernaar gevraagd, dan kunnen je ongetwijfeld zo een rijtje opnoemen: je kwaliteiten. Kwaliteiten die je regelmatig voorbij ziet komen: communicatief, doorzetter, mensgericht. En natuurlijk vermelden we onze kwaliteiten waar in de vacature naar wordt gevraagd. Onze waarden weten we ook nog wel te noemen, zoals doelgerichtheid, eerlijkheid, respect. In het sollicitatiegesprek noemen we voorbeelden waaruit onze kwaliteiten en waarden blijken. Lastiger wordt het als je gaat nadenken wat je met je kwaliteiten wilt gaan doen. Of hoe je echt inhoud kunt geven aan je waarden.
Dat geldt voor zowel personen als voor organisaties. Je komt ze wel eens tegen, bedrijven met een missie verpakt in een prachtige volzin. De directeur weet ‘m zo op te dreunen. De managers ook nog wel, als ze er diep over nadenken. Maar bij de mensen op de werkvloer wordt het al wat lastiger. Waarschijnlijk komt zo’n missie niet uit het hart het bedrijf. Het blijft dan slechts een commercieel dingetje. Maar klanten voelen dat. Het klopt niet. Het gaat om waarachtigheid, om echtheid. Daarom is het ook zo belangrijk dat de waarden van alle mensen die werkzaam zijn binnen een organisatie passen bij de waarden van de organisatie, en vice versa. Dat wil overigens niet zeggen dat je allemaal op elkaar moet lijken, liever niet. Als jouw waarden in verbinding te brengen zijn met die van de organisatie, dan heeft dat positieve gevolgen voor je motivatie en je productiviteit. Want als je werkt naar je waarden geeft dat energie, voor jezelf en voor je omgeving. Het is goed om bij aanname van personeel, maar vooral gedurende de arbeidsrelatie hier aandacht aan te geven. Om regelmatig stil te staan bij de vraag: in hoeverre is er sprake van overeenkomstige waarden en hoe krijgen deze waarden betekenis?
Niet zelden is een mismatch van waarden een oorzaak van burn-out. En dat gebeurt misschien wel onbewust. Daarom is bewustzijn ook zo belangrijk. Zelfbewuste mensen zijn in staat zichzelf te leiden, intern te leiden. Zij zijn in staat hun doelen te realiseren door gebruik te maken van hun eigen kwaliteiten en talenten. Maar ze zijn zich ook bewust van hun zwakke kanten en mogelijke valkuilen. Ze zijn niet afhankelijk van hun ego’s, hun maskers. Als jij weet wat je wilt, waar je voor staat en wat jij te bieden hebt, dan krijg je overtuigingskracht. Je bent dan een inspiratiebron voor anderen. Mensen met overtuigingskracht hoeven zich niet te beroepen op macht. Want als je je moet beroepen op macht, kost dat veel energie. Komt jouw overtuigingskracht van binnenuit, dan krijg je juist energie terug van anderen. Doe het maar eens. Succes!